Wat kost een Syndic voor beheer van een gebouw in Wevelgem? Ontdek het hier!
In de kostprijs berekening voor het beheer van een appartement in Wevelgem zijn verschillende factoren doorslaggevend.
Benodigde tijd: 5 minuten.
Nieuwbouw appartement
Zo het een eerste aanstelling betreft zal de syndicus de VME ook nog bijstaan in de oplevering van het gebouw, verschillende inspecties uitvoeren en de correcte afwerking van de gemene delen afdwingen van de promotor. Soms is dit in de jaarlijkse beheerkost voorzien, soms zijn dit bijkomende forfaits, soms wordt dit in uurloon aangerekend.
Aanwezigheid van lift
Een lift is een zware kost voor de mede-eigenaars van het gebouw; denk maar niet alleen aan keuringen, onderhoudscontracten en telefoonaansluiting maar ook aan het opvolgen van noodzakelijke aanpassingen.
Algemene toestand van het gebouw
Een gebouw waar jaren geen vakkundig beheer uitgevoerd werd zal uiteraard meer inspanningen en diensten vergen dan een gebouw die regelmatig als een goed huisvader onderhouden werd, ook dit zal een invloed hebben op de kostprijs die een Syndicus zal aanrekenen.
Aanwezigheid van gemeenschappelijke tuinen, bergplaatsen
Zo uw gebouw een aanzienlijk aantal gemeenschappelijke delen omvat zal de beheerkost hoger komen te liggen dan in een gebouw waar slechts de inkomhal en de bordessen gemeenschappelijk zijn.
Aantal appartementen
Hoe hoger het aantal appartementen, des te lager de kostprijs per appartement. Een aantal handelingen die door de beroeps syndicus worden uitgevoerd blijven namelijk ongewijzigd: inspectie van het gebouw, jaarlijkse AV, notulen opstellen, boekhouding afsluiten, facturen betalen enz…
Gemeenschappelijke nutsvoorzieningen
Oudere gebouwen beschikken soms over een gemeenschappelijke verwarmingsketel, gemeenschappelijke watertoevoer enz…. Dit maakt het beheer zwaarder en ingewikkelder. Daarvoor moeten tellers opgenomen worden, verdeelsleutels gerespecteerd worden, bijkomende afrekeningen gemaakt worden enz…
Te verwachten investeringen
Hoe is de algemene toestand van dak, leidingen, elektrische installaties. Zijn alle documenten up to date ( gecoördineerde statuten, attesten elektrische installatie, keuringen van lift, EPC buitenschil…)
Deze en nog meer factoren bepalen dat de prijsopgave voor het beheer van een appartement maatwerk is; met kostprijzen startende ong. € 200 per jaar en per appartement kan dit al snel oplopen tot een veelvoud, rekening houdende met boven aangehaalde parameters. U kan hieronder geheel vrijblijvend offerte bekomen van verschillende Syndici: bespaar duizenden euro door te vergelijken!
Vraag hier een kostprijsberekening aan:
Asbestattest voor gemene delen appartement verplicht tegen 01/01/2027.